Třeťáci nejen v minulosti

O životě v minulosti máme v učebnici prvouky pouze necelé dvě strany, přesto jsme na toto téma zažili skvělé dopoledne.                                                                                      Hned na začátku se ukázalo, že slovo minulost je možno chápat různě. Pro někoho je minulost doba dávno minulá, pro jiného to, co se stalo před pár lety. Jeden považuje za starou věc přesýpací hodiny, druhý pár let starý model mobilu.

Z minulosti jsme si pro náš projekt vybrali pouze dobu, kdy byli dětmi naše babičky a naši dědečkové. Děti dostaly dva týdny předem dotazníky pro prarodiče a zjišťovaly, jak vypadala škola za jejich časů a jak dědové a babičky trávili volný čas. Ve škole jsme si o získaných informacích povídali. Nejvíce nás určitě zaujala kapitolka Tresty ve škole.

Potom jsme si povídali o předmětech běžné potřeby. Některé děti přinesly věci, které se dnes už nepoužívají nebo používají, ale mají zcela odlišnou podobu. Mohli jsme si prohlédnout fotoaparát, cestovní žehličku, hokejový dres, šunkovač, otvírák na konzervy se lžičkou, prohlížeč obrázkových kotoučů, nářadí pro cyklisty, telefon, staré knihy a mince,… Další předměty jsme si připomněli s pomocí internetu.

Minulost je pro děti velmi zajímavá, ale neméně zajímavá je také budoucnost. S pastelkami v ruce si alespoň na chvíli zahrály na vynálezce a pokusily se vynalézt předměty, které by v budoucnu mohly lidem ulehčit práci. Často to byli roboti, vylepšené domácí přístroje, ale objevily se i univerzální kouzelné hůlky.

Dopoledne bylo opravdu nabité informacemi. Děti skvěle pracovaly, jen hluku bylo v naší třídě více než obvykle. V závěru jsme se shodli, že děti uměly zlobit dříve stejně jako dnes, své hry si musely samy vymýšlet, trávily hodně času hraním a pomocí rodičům. Určitě je od her a pobytu na čerstvém vzduchu nezdržovaly mobily a počítačové hry.smiley
                                                                                                                                                                      Zapsala tř. učitelka Radka Panská